Proiectul Strategiei energetice a României confirmă semnalele trase, în mod repetat, de ziarul Național. Dezechilibrele cauzate de variațiile energiei solare și eoliene provoacă abateri ale frecvenței de funcționare a sistemului și declanșări în cascadă ale liniilor electrice. Acestea pot conduce la „ruperea” sistemului energetic european în mai multe subsisteme sau chiar la apariția stării de „blackout”, au semnalat specialiștii care au elaborat Strategia. Pentru a contracara fenomenul, este nevoie de 4.000 MWh instalații de stocare, față de 2 MWh cât avem în prezent.
Probabil că ministrul Energiei, Sebastian Burduja, nu a avut timp să se uite pe Strategia energetică a României înainte de a o posta în dezbatere publică, având în vedere că specialiștii care au elaborat-o contrazic flagrant declarațiile optimiste ale oficialului. În fapt, Strategia arată că expansiunea regenerabilelor trebuie stopată, pentru că acestea deja pun în pericol funcționarea sistemului energetic național.
Pe fondul creșterii puternice a investițiilor din ultimii ani, dezvoltarea rapidă a capacităților de producție de energie electrică din surse regenerabile, caracterizate de producție variabilă/intermitentă, creează presiuni asupra capabilității sectorului energetic de a echilibra consumul și producția ținând cont de variabilitatea ambelor – așa numita flexibilitate a sistemului, cu atât mai mult cu cât grupurile pe bază de cărbune nu pot răspunde rapid fluctuațiilor vântului și radiației solare decât pe bandă îngustă, au avertizat specialiștii.
”Așadar, volatilitatea producției de energie în centrale eoliene și fotovoltaice, concomitentă cu volatilitatea cererii, solicită întregul sistem electroenergetic, necesitând reevaluarea necesarului de servicii de sistem și investiții corespunzătoare în centrale de vârf, cu reglaj rapid, și în sisteme de stocare. Evoluția previzionată a consumului de energie electrică, corespunzător unei stări expansioniste solide și de lungă durată a economiei naționale, susținută prin liniile de finanțare deschise la nivel național și european pentru îndeplinirea tranziției energetice și a țintelor climatice, nu este una care să permită preluarea integrală a producției realizată în centralele electrice regenerabile, cu atât mai mult cu cât vârfurile de consum de energie electrică nu se vor suprapune cu vârfurile de producție regenerabilă, inclusiv cu luarea în considerare a exportului”, se precizează în Strategie.
Dezechilibre majore
Sistemul este deja preponderent excedentar, cu o frecvență din ce în ce mai mare a valorilor dezechilibrului sistemului între 50 – 200 MWh (respectiv între 200 – 800 MW). Volumul mare de energie tranzacționată pe piața de echilibrare, în sensul reducerii excedentului de producție la nivel de sistem, conduce din ce în ce mai frecvent la prețuri negative și la reducere de putere, ajungându-se și la valori de -9.000 lei/MWh, respectiv la valori ale prețului dezechilibrelor pe piața de echilibrare preponderent în categoria de valori (-500 – 0) lei/MWh, se precizează în Strategie.
Potrivit documentului, impactul creșterii producției de energie electrică din surse regenerabile asupra funcționării pieței de echilibrare, respectiv impactul participării reduse a acestui tip de producători la piața de echilibrare, se poate vedea cu precădere în zilele de sfârșit de săptămână, atunci când excedentul producției programate de energie electrică în raport cu consumul intern este foarte mare, iar volumul de oferte disponibile în piață pentru echilibrarea sistemului este insuficient în anumite intervale. În aceste condiții, se înregistrează un volum mare al selecțiilor la reducere de putere, respectiv prețuri negative semnificative în piața de echilibrare. După epuizarea ofertelor disponibile în piață, sunt necesare frecvent și selecții la reducere de putere în afara pieței de echilibrare, cu compensații financiare.
”Dezechilibrele de producție cauzate de variațiile regenerabilelor pot genera, pe lângă abateri ale frecvenței de funcționare față de frecvența nominală, declanșări în cascadă ale liniilor electrice, care pot conduce la ruperea sistemului energetic european în mai multe subsisteme sau chiar la apariția stării de blackout. Așadar, echilibrarea sistemului electroenergetic a devenit o problematică esențială”, semnalează specialiștii.
Obiectivul stocării, imposibil de atins
Utilizarea potențialului tehnic și economic al regenerabilelor în cadrul sectorului energetic depinde în mare măsură de dezvoltarea capacităților de stocare. În vederea utilizării potențialului disponibil pentru dezvoltarea regenerabilelor, este necesar ca sectorul energetic să fie modernizat pentru a putea prelua variațiile de injecție de putere generate de acestea, cu sisteme de echilibrare și stocare dimensionate corespunzător.
”Necesitatea surselor de stocare a energiei electrice este dată și de procesul de decarbonare a sectorului energetic care prevede încetarea producerii energiei electrice pe bază de lignit și huilă, ceea ce va pune o presiune suplimentară asupra echilibrării. Pentru atenuarea efectelor integrării masive de surse regenerabile în perioada 2025-2030, Transelectrica evaluează un necesar al puteri instalate de 2.000 ÷ 4.000 MW în instalații de stocare, respectiv energii de ordinul a 20.000 MWh ÷ 40.000 MWh, care să permită funcționarea instalațiilor de stocare o durată de ordinul a 8 ÷12 ore”, se mai arată în Strategia energetică a României.
[dntplgn recurring_amt1="5.00" recurring_amt2="10.00" recurring_amt3="20.00" item_name="Donatie"]
Mesaj primit
Subsemnatul/a…………., domiciliat/a în ………. telefon ………, email: ……………….., solicit ca MApN să organizeze o dezbatere publică pe tema Proiectului de Ordonanță de urgență a Guvernului privind finanțarea de către România a instruirii personalului ucrainean în cadrul facilității de instruire pentru personalul care operează aeronave F-16 din Baza Aeriană-Fetești.
Solicit ca dezbaterea publică să fie organizată cu posibilitate de participare directă și online a reprezentanților societății civile precum și a oricărui cetăţean care dorește să participe.
Pentru ca această dezbatere sa fie una reală, și nu un simulacru, solicit alocarea unui timp suficient pentru discuții, asigurarea posibilității de participare tuturor doritorilor și anunțarea dezbaterii în timp util (cu cel puțin trei zile înainte de data stabilită).
Solicit număr de înregistrare pe adresa de email :
Cu stimă,
La adresa:
[email protected]
La Subiect: Solicitare/Dezbatere publică/Proiect OUG
Oricare dintre ele.
Rog distribuiți solicitarea de dezbatere publică pe toate grupurile in care mai sunteți. Împreună cu clipurile. Multă lume încă nu-și dă seama ce ne paște. Poate așa se trezesc.
Ce de angajamente își ia acest idiot în numele poporului pe care nu l-a întrebat!
Rog trimiteți cat mai repede solicitarea deoarece suntem aproape de sfârșitul termenului pentru transparență decizională.
Marți, 18.06.2024, între orele 14:00 – 17:00 va avea loc o Adunare publică legal declarată în fața Guvernului pe tema proiectului de OUG cât și pe tema celor două proiecte de lege privind Legea apărării naționale a României și Proiectul Legii privind Sistemul național de management integrat al situațiilor de criză elaborate de către MApN.
Rog considerați anunțul un apel pentru participare.
Tot raul spre bine, in sensul ca, pe intuneric, profitand de furia si frustrarea extrema a populatiei, e mult mai usor de planificat si de declansat o Revolutie populara sau o lovitura de stat militara, care sa dea de pamant si sub pamant cu bestiile si satanele care ne guverneaza si ne controleaza!