Lemn în valoare de 800 mii de euro, procesat de compania Holzindustrie Schweighofer pentru export, a fost sechestrat în Vama din portul Constanța.
Containerele cu cherestea sunt blocate de la începutul lui decembrie, când biroul vamal din Agigea a sesizat ceva suspect în documentele de export și a anunțat Garda Forestieră. Oficialii de la București au blocat imediat 78 de containere încărcate cu peste 3000 de mc de cherestea și, ca o măsură preliminară, au confiscat o parte din lemn.
Specialiștii verifică, practic, cum și dacă Holzindustrie Schweighofer își externalizează profitul.
Nici firma austriacă nu a fost prea comunicativă pe subiect. Directorul Schweighofer România susține doar că nu au încălcat legea, fără să intre în detalii.
Șefa Vămii Agigea, cea care a declanșat investigația, a fost demisă săptămâna trecută. Transportul ar fi trebuit să ajungă în Japonia și țări din Orient, destinații deja tradiționale pentru lemnul românesc. Austriecii au contracte vechi în Țara soarelui răsare.
Ca o premieră însă, Schweighofer a ales să folosească de această dată ca tampon, o firmă din Viena, parte din consorțiu.
Mai exact, cei din România au vândut mai întâi lemnul companiei Dr. Anna Bauthen Gesellschaft din Viena, aceasta și-a adăugat un comision și a dat mai departe marfa în Japonia. Adaosul vienezilor ar varia, potrivit surselor noastre, între 600 și 2500 euro per vagon, bani pentru care nu s-ar mai plăti impozit pe profit în România, ci în Austria.
În Japonia, cheresteaua trebuia să ajungă la două companii mari: Hanwa Co LTD și Japan Kenzai Co LTD. Ambele au relații comerciale cu Rusia, SUA, Canada, China și țări din Europa.
Hanwa este și cel mai mare client al Schweighofer România încă din 2010, iar Japan Kenzai al șaselea. Clasamentul (top 10) a fost publicat în 2016 în raportul Environmental Investigation Agency (EIA), o organizație non-profit care cercetează criminalitatea ecologică la nivel mondial.
În 2015, de exemplu, vânzările către Hanwa au reprezentat 35% din totalul exporturilor de lemn către Japonia (din care 75% cherestea). Potrivit ONG-ului american, Japonia înghite 50% din producția de cherestea și grinzi a companiei Schweighofer.
În 2018, EIA notează: “În timp ce mulți cumpărători europeni au renunțat să mai cumpere de la Schweighofer, cumpărătorii japonezi (…) continuă să alimenteze exploatările ilegale”. Asta cu toate că, în 2016, Japonia a adoptat Clean Wood Act (CWA) prin care importatorii sunt obligați să se asigure că nu cumpără lemn tăiat ilegal.
În paralel, Holzindustrie Schweighofer era deja investigată în România de procurorii DIICOT pentru comercializare de lemn tăiat ilegal. Și fiindcă ar fi dezvoltat o grupare de crimă organizată care a produs un prejudiciu de cel puțin 25 de milioane de euro.
În mai 2018 procurorii au descins la sediile companiei din București, Alba, Bihor, Suceava, Brașov, Hunedoara. Acestea sunt imagini exclusive de la momentul în care mascații intră în fabrica din Sebeș. De atunci nu s-a mai auzit nimic despre dosar.
“Problema gravă este la declarațiile vamale de export, pentru că avizele de însoțire a mărfii au fost corect întocmite. Practic, Schweighofer a vândut cheresteaua firmei Anna Bauthen, anterior transportului, dar actele în vamă au fost întocmite de Holzindustrie care nu mai era proprietar. Din informațiile noastre, este primul astfel de transport realizat de austriecii de la Holzindustrie”, a explicat una dintre sursele RISE.
Deși inițial s-a identificat o problemă la Biroul Vamal Sebeș, unde s-au întocmit avizele greșit, situația nu a fost clarificată nici până astăzi. Așa că Garda Forestieră a trecut la confiscarea mărfii. Inițial, cinci vagoane. Acum sunt nouă.
“S-au făcut demersuri ca marfa confiscată să fie adusă la un ocol silvic din zonă (n.r. Constanței) dar sunt peste 3000 de metri cubi de lemn și nu avem spațiu de depozitare”, adaugă expertul.
Până la urmă, Ministerul Mediului Apelor și Pădurilor și austriecii ar fi agreat ca toată cheresteaua confiscată să rămână în custodia companiei, unde va fi depozitată și conservată până se va soluționa cazul în instanță.
Pe 18 decembrie, reporterii RISE s-au apropiat de dana Schweighofer, complet securizată. De la poartă se vede linia de cale ferată care aduce lemnul direct în port, vagoane oprite și pază multă.
Am vorbit cu un angajat din port.
“Au fost în total o sută și ceva de containere, cât înseamnă lotul întreg. Au mai făcut săptămâna trecută control fizic la câteva, alea au fost ok și au plecat. Pe altele le-am descărcat noi în spatele depozitului. (…) Sunt cinci, șase vagoane. Alea sunt confiscate. Trebuie să vină la toate cu verificări (n.r. Garda Forestieră).“
Așadar, parte din vagoane au fost trimise pe mare. Aveau documentele vamale de export întocmite corect, adică în dreptul proprietarului apărea aceeași companie care a întocmit documentele vamale și a realizat și exportul. La cele suspecte, Schweighofer era trecut în actele vamale ca proprietar al lemnului, deși cheresteaua aparținea satelitului din Viena.
Instituțiile implicate au rămas opace. Am cerut informații în scris de la Ministerul Mediului, Garda Forestieră, Poliția Transporturi, Poliția Română, Inspectoratul Județean de Poliție Constanța și Direcția Generală a Vămilor.
Ne-a răspuns doar Poliția Constanța. S-ar fi aplicat până acum amenzi de 90.000 de euro și au fost oprite de la export 78 de containere, din care 9 (473 de metri cubi de cherestea) sunt confiscate și predate Ocolului Silvic Murfatlar. Poliția mai spune că restul de containere sunt în continuare verificate.
Am contactat-o și pe Adriana Filimon – șefa Vămii Agigea, birou de la care a început întreaga investigație. N-a dorit să comenteze. Între timp, pe 10 ianuarie, a fost demisă din funcție.
[dntplgn recurring_amt1="5.00" recurring_amt2="10.00" recurring_amt3="20.00" item_name="Donatie"]
Deci chiar in perioada in care au fost blocate containerele. Balmajeau ceva despre pronuntia mai usoara a noului nume. Sa fie vreo legatura intre ele?
https://www.hs.at/ro.html
Pentru nebuna care i-a oprit ar trebui ieșit in stradă sa o pună inapoi!? mai mult decât pt angajarile lui dragnea, dar daca nu sponsorizează nimeni romanii nu ies..