X

Preotul Vasile Răducă a demisionat din funcția de prodecan al Facultății de Teologie din București

Image result for vasile raduca trinitas

Profesorul Vasile Răducă și-a depus, miercuri, demisia din funcția de prodecan al Facultății de Teologie Ortodoxă ”Justinian Patriarhul”, după ce a fost linșat mediatic pentru afirmațiile de specialitate despre sex, viol şi musulmani făcute într-o emisiune radio, anunță Universitatea din București.

Reprezentanți ai Universității din București au anunțat, miercuri, printr-un comunicat de presă citat de MEDIAFAX, că profesorul Vasile Răducă și-a depus demisia din funcția de prodecan al Facultății de Teologie Ortodoxă ”Justinian Patriarhul”.

„Urmează ca decanul facultății, prof. Ioan Moldoveanu, să înainteze rectorului Mircea Dumitru nominalizarea prodecanului care va prelua atribuțiile deținute până astăzi de prof. Vasile Răducă”, spun reprezentanții instituției.

Preotul Vasile Răducă a revenit cu precizări după stigmatizarea sa în presa neo-marxistă

„Dragii mei,

Constat cu regret faptul că vorbele mele, adresate în contextul unui dialog la radio, cu persoane care cereau îndrumare din punct de vedere creștin ortodox pentru situațiile delicate de viață în care se aflau, au avut un ecou nedorit.

Revin, așadar cu explicații pe care le găsesc necesare pentru a clarifica problemele extrem de delicate care nu puteau fi ‚rezolvate’ la telefon și la radio, din lipsă de timp, dar care au avut un răspuns cât se poate de valid din punct de vedere teologic:

1. Din punctul de vedere al moralei creștine, relatiile sexuale sunt permise exclusiv în cadrul căsătoriei, altfel omul își poate duce viața și fără să întrețină relații sexuale. Morala creștină nu este de acord cu utilizarea prezervativului.

Cea mai bună metodă contraceptivă și acceptată de Biserică este abstinența. Orice act sexual are urmări mult mai profunde decât simpla jubilare sexuală individuală a ambelor sexe și are o finalitate. Spre exemplu, în timpului ciclului menstrual organismul femeii produce o serie de estrogeni. Unii sunt folositori organismului. Alții sunt și cancerigeni. Excesul de estrogeni poate fi nociv organismului femeii.

Testosteronul din lichidul seminal masculin are menirea să neutralizeze efecul nociv al acestor estrogeni. De aici necesitatea unor relații sexuale normale, firești, fără bariere fizice, precum prezervativul.

Bineînțeles că sunt și cazuri speciale despre care nu am fost întrebat în emisiune. Din nefericire, în România ne moare femeia tânără, lovită de boli necruțătoare. De multe ori nu știm etiologia acestor situații.

Poate că necunoașterea semnificației profunde a actului sexual, aceea de fuziune în cadrul căsătoriei binecuvântate (De aceea va lăsa omul pe tatăl său și pe mama sa și se va lipi de femeia sa. Și vor fi amândoi un trup; așa că nu mai sunt doi, ci un trup. Mc., 10,7-8), este una din cauze. Nu strică să vorbim despre ea persoanelor active din punct de vedere sexual și să o cunoaștem.

Recomand spre parcurgere persoanelor mai interesate de aspectele științifice, cel puțin următoarele volume: prof. Dr. Petrache Vârtej, Ioana Vîrtej, Cătalina Poiana, Ginecologie endocrinologica, Ed. All, 2003, Dr. John C. WILLKE, Barbara H. Willke, Abortion Questions and Answers Love Them Both, Hayes Publishing Co. Inc., 2003; dr. Larisa Ciochină, Constantin Iftime, O viziune asupra vietii, ed. Provita media.

2. Mi s-a adresat întrebarea dacă un copil conceput printr-un viol trebuie să fie avortat. In calitate de preot ortodox, eu am comunicat punctul de vedere al Bisercii care socotește că acest lucru nu trebuie făcut.

Dacă minunea conceperii unui prunc s-a produs, acel prunc nu trebuie avortat, indiferent de condițiile în care pruncul a fost conceput. Se stie ca unirea celor două celule germinale nu se produce în momentul săvârșirii actului sexual, ci după mai multe ore.

Din punct de vedere stiintific însă, eu nefiind medic ginecolog sau obstretician, dar prin prisma activității didactice fiind nevoit să parcurg literatura specializata ale cărei puncte de vedere le preiau, știu că cercetătorii în domeniul medical consideră că, în cele mai multe cazuri, violarea unei femei nu se soldează automat și cu rămânerea gravidă a acesteia.

In cazul unui viol care ar presupune o eventuală stare de graviditate, în ciuda traumei suferite, victima are la dispoziție câteva ore în care ar putea ajunge la un centru medical specializat, unde primește îngrijiri igienice speciale (sau poate face ea însăși acest lucru), încât violul să nu se soldeze cu o sarcină.

Aceste aspecte însă țin și de educația primită. Punctul de vedere al specialiștilor, pe care acum regret că mi l-am însușit și l-am

expus, este că, dacă o femeie rămâne însărcinată în urma unui viol, este vorba mai degrabă de un viol la care aceasta a fost constrânsă să consimtă din punct de vedere fiziologic.

Personal, sunt împotriva oricărei forme de viol. Traumele prin care trec aceste femei sunt de neimaginat și consider că, după trauma unui viol, poate că nu este recomandabil ca femeia să treacă printr-o nouă traumă, aceea a avortului.

Aceste victime merita rugăciunea și empatia noastră, a tuturor în paralel cu luarea oricăror măsuri ca violatorii să fie descurajați, pedepsiți și ajutați să nu mai facă așa ceva.

3. Nu am nimic cu căsătoriile inter-etnice și inter-religioase. In calitate de teolog, am arătat un punct de vedere cu privire la antropologia islamică, comparativ cu cea creștină.

Vă rog să citiți cel puțin Șura a IV-a din Coran. Veți vedea de câtă demnitate se bucură femeia în islam. Nu acuz și nu condamn punctul de vedere al islamului.

Citiți și Evangheliile și veți vedea cum este văzută femeia de Hristos, respectiv, în creștinism. Pe doamna care m-a întrebat cu privire la respectiva căsătorie am îndemnat-o să privească la demnitatea pe care cele două religii o acordă femeii astfel ca, ulterior să își poată îndruma fiica în consecință.

Acestea fiind zise, sper ca punctul meu de vedere, în perfect acord cu dogma creștin-ortodoxă și clarificat în aceste rânduri să tempereze multe din aspectele generate de graba cu care, poate, am vorbit în contextul dialogului telefonic, la radio.

Pr. Vasile Răducă

[dntplgn recurring_amt1="5.00" recurring_amt2="10.00" recurring_amt3="20.00" item_name="Donatie"]

35 comentarii

  1. Deh!
    Dumnezeu știe DE CE i se întâmplă toate-astea!
    Nu-mi place la prima ochire la un preot să-i văd obrazul ras, ne-îmbrăcat și părul tuns militărește…apoi, ce-s cu crucile-alea malteze de pe el?
    Am observat că este modificată forma crucii de pe veșmintele preoțești; numai la catolici sau la masoni vezi astfel de ”cruci”.

      1. Uită-te mai bine la crucea dată de exemplu: este cruce în toată regula!
        Aaaa…că punctează prin din asta, malteză, la fiecare capăt de braț al crucii, iar în rotundul mijlocului NIKA….să zicem!
        Dar ea, privită în întregul ei, este cruce…tija lungă, da?
        Hristos n-a fost răstignit pe ”crucea” aia malteză, de la care mă doare și ochiul când o privesc!

        Iar în privința prodecanului, dacă aveți așa pogorământ față de un slujitor al Domnului, atunci…NU mai criticați femeile în pantaloni, fără batic pe cap, dacă cel care-L ține în brațe pe Hristos e ras, tuns, frezat ca papistașii, bine?

        P.S. Să ne înțelegem, nu sunt de acord cu intratul în Biserică în pantaloni, cu ruj pe buze, etc…măcar acolo, trebuie decență! În rest…cine-l iubește de Dumnezeu, lungește fusta, nu-și pune pe buze ruj obținut din avorturi, etc…

          1. O fi o modă nouă!
            Eu, de un car de ani, și n-am mai văzut așa cruci, până de curând….NU-MI PLAC!

    1. Doamne ajuta!

      Si eu sunt adeptul barbii, nu numai la preoti, ci si la mireni (barbat vine de la purtator de barba). Totusi Sfantul Ilie Lacatusu n-a purtat barba! Si sunt multi din perioada contemporana – Sfinti si marturisitori care n-au purtat. Cred ca asa a fost educatia lor.
      In rest vesmintele, tunsoarea sunt normale. Crucea de la gat e putin controversata… dar poate nici nu stie parintele…

      Este un parinte preot cu viata cu adevarat aleasa undeva in Rarau (n-am sa numesc manastirea) care a primit un vesmant (din acela incolor, ca o perdea prin care se vede) sa acopere Sfanta masa intre slujbe. Era foarte bucuros de el, il avea de ceva timp. Stand la slujbe, la un moment dat am observat ca avea brodat pe el, alaturi de cruci, si stele evreiesti. Dupa ce i-am spus parintelui, imediat nu l-a mai folosit – dar s-a amuzat ca nu observase si Sfintia sa. Dansul credea ca sunt niste stelute de pe cer.

      In Pateric este prezentat cazul unui parinte preot drept, dar foarte simplu, cu viata sfanta, dar care in timpul slujirii Sfintei Liturghii savarsea – de ani intregi de zile – din nestiinta, o mare erezie. Pana la urma Dumnezeu a trimis un inger, care l-a indreptat.

  2. Parintele are perfecta dreptate. Dar lumea de azi spalata pe creier cu „civilizatia” occidentala nu mai suporta Adevarul, este satanizata ! Da ! si la colectiv au pierit ca jertfa pentru satana niste satanisti ! Asta e Adevarul ! In vremuri apocaliptice si antihristice oamenii indraciti nu mai vor sa auda Adevarul !
    Parintele a spus Adevarul, anume ca e interzisa casatoria cu musulmani cu cei de alta credinta si despre ce inseamna femeia in islam ! Ce nu e adevarat aici? E perfect adevarat ! A…. ca deranjeaza pe musulmani….pai sa fie sanatosi daca asta e Adevarul !
    A mai spus ca este metodele de contraceptie sant interzise la fel si avortul este interzis chiar si in urma unui viol ! De ce? Pentru ca avortul inseamna crima !!! E foarte clar si simplu, dar spalatii pe creier care se lasa inselati de materialismul occidental nu mai stiu ce inseamna Adevarul !!!

  3. Poate pentru unele fapte bune ale lui, Dumnezeu îl va scoate la lumina (continuarea reeditarii filocaliei după trecerea la Domnul a părintelui Dumitru Staniloae).

    1. Sa uitați că și de Părintele Gheorghe Calciu Dumitreasa s -au lepădat cândva ierarhii BOR. Sfântul Părinte a fost chiar și caterisit. Nimic nou sub soare!

  4. Dar ca ierarhii calca in piciaore toate canoanele lasate de Sf Parintii e totul ok? Ca nesocotesc mii si mii de mucenici care si-au dat viata pt ortodoxia vad ca nu e nicio problema …
    Si Abramburica ce deranjata a fost, de frica sa nu fie luata la ochi de stapanii straini.
    De presa ce sa mai zica omu’, asta e varza de mult, unealta de spalat creierul realizata de unii cu creierul spalat.

  5. Nu sunt de acord cu ceeace zice acest preot. Gandirea mea simpla – daca este nevoie de acceptul femeii in timpul actului sexual atunci este negat faptul ca viata prin prin barbat. Acest preot sustine teoria placerii femeii ca si zamislire.
    Dar il respect pentru faptul ca, aceasta parere a lui, dupa ce a facut scandal,.nu a aruncatt-o la gunoi doar ca face scandal. Respect mult mai putin pentru Vasile Banescu care a zis ca acest preot i-a fost profesor mult respectat si pe urma a zis ca nu subscrie la nimic ce a zis. Pai ori il respecta ori nu?
    Parereaea e ca Trinitas a luat teapa. A laut teapa constanta care o au cei care se lupta cu avorturile. Avocatii avorturilor aduc mereu pe masa cazurile extreme, minoritare – viol, malformatii, risc pentru mama. Dar majoritatea avorturilor sunt pur si simplu PLANIFICARE FAMILIALA. Adica cupluri necasatorite care amana nunta si deci si copilul si muuulte cupluri casatorite care vor copii mai tarziu dupa ce „s-au asezat” (adica distrat) suficient.
    Teapa din veci ca sa zic asa. Problemele violurilor si ale avorturilor SUNT DIFERITE. Nu mai luati teapa de la avocatii avorturilor. Avorturile dupa viol sunt o mica minoritate. Documentati-va!

  6. Azi daca spui adevarul te supui la niste riscuri destul de mari, ar trebui să fim mai solidari noi crestinii intre noi pt a ne ajuta reciproc atunci cand unul dintre noi ramane fara serviciu sau e persecutat ca spune adevarul.

  7. Fraților care vă tot legați de una şi alta, nu pentru nereguli (eventuale declarații ecumeniste, veşmânt, lipsa bărbii etc.) a fost linşat mediatic, ci pentru că A SPUS ADEVĂRUL.
    Oare am înnebunit? Nu mai avem discernământ?

    1. Revoltatule!
      În primul rând e ecumenist!
      D-aia a îngăduit Doamne, Doamne să și-o ia peste obrazul ăla nesimțit și ras, care-l arăta a fi papistaș în duh…adică eretic!
      Poți să te revolți în cele spuse de el la radio, dar dacă ești ecumenist, ai tăiat maioneza!

    2. Ai grijă ce se spune despre cel care spune fratelui lui ”raca” adică nebunule!
      Este vrednic de….cum spune: ”Dacă cineva îi spune fratelui său prostule! va fi condamnat de Sinedriu. Dacă cineva îi spune nebunule! va fi condamnat la focul Gheenei.”

      Discernământul duhovnicesc este cel mai greu de obținut, nu mai vorbi de el că nu-l ai!
      Arunci piatra-n apă, crezând că o să se arunce toți să ți-o ridice!

  8. Viu este Mântuitorul lumii, Fiul Veșnic iubit al Tatălui nostru Sfânt din Ceruri, Fiu Făcut Om de la Duhul Sfânt și din Fecioara Maria pentru mântuirea oamenilor, Domnul nostru Iisus Hristos. Să fim cu El în fiecare moment, în vecii vecilor!
    ……….
    De la învățământul superior să trecem, un pic, la învățământul preuniversitar:

    ÎN CHINA, LA ȘCOALĂ, ELEVII SUNT ÎNCURAJAȚI „SĂ-L URASCĂ PE DUMNEZEU” ȘI SUNT ÎNVĂȚAȚI SĂ CREADĂ CĂ CREȘTINISMUL ESTE UN „CULT RĂU”. (articol în engleză din 24 iulie 2019; scurtă anunțare a știrii). ÎN ROMÂNIA, NE AMINTIM CĂ PROFESORII DE RELIGIE SE CONFRUNTĂ CONSTANT CU JIGNIRI ÎNCÂT PATRIARHIA ROMÂNĂ A COMUNICAT, ÎN MARTIE 2017, CĂ ESTE INCORECTĂ ȘI INJUSTĂ JIGNIREA GENERALIZATĂ A PROFESOARELOR ȘI PROFESORILOR DE RELIGIE. https://doisautreiinnumeleluiiisus.blogspot.com/2019/07/in-china-la-scoala-elevii-sunt.html

  9. Aș dori să-l felicit pe părintele Vasile Răducă pentru apărarea dreptei credințe. Pătimind pentru Adevăr, nu se arată laș, ci își susține punctul de vedere. Mă bucur că încă mai avem prin facultățile de teologie adevărați mărturisitori. Eu cred că pentru asta i s-au iertat multe păcate. De astfel de mărturisitori neînfricați are nevoie Biserica, nu de lașii de la Patriarhie, care ar fi putut să-l susțină, dar s-au dezis de el de dragul lumii.

    1. @Mirela
      Fara nici o ironie sau rautate, te intreb direct: Dar tu in afara de Sfantul Teodor Studitul mai stii sa citezi altceva? I-ai citit macar o scriere cap coada? De unde ai preluat ceea ce ai citat mai sus, din ce sriere?
      Iar daca vrei sa vorbesti de Pidalion, acesta trebuie studiat integral (sau macar ”Pravila bisericeasca” a Parintelui Nicodim Sachelarie), ca sa poti emite om parere fara riscul de a gresi. Ca nu sunt canoane care anuleaza alte canoane!
      Citeste comentariul meu de mai jos.

  10. Recomand cu căldură și sinceritate să citiți povestea din linkul trimis de Adrian căruia,pe această cale,țin să i mulțumesc;se spune că în viață nimic nu este întâmplător,ceea ce i se întâmplă acestui preot în zilele acestea nefiind decât urmările alegerilor din trecut;Adevărul trebuie urmat în totalitate;ceea ce spune dumnealui nu este decât o parte din Adevăr;dacă veți citi articolul de care pomeneam,veți înțelege multe chestii care au fost semnalate și de către un alt cititor al acestui portal,veți înțelege cât de importante sunt alegerile făcute în viață,în special când este vorba de dorința Tatălui Ceresc.Acel articol mi a confirmat cele două concluzii ce le am tras în privința acelui nenorocit de Sinod:
    1 Dacă cei mici,preoții în special ar fi spus NU,ar fi întrerupt pomenirea mai marilor Bisericii atunci cei mari nu ar fi avut încotro și s ar fi dat după cei mici;dar cum asta nu s a întâmplat jung la punctul doi care este legat de punctul unu
    2 Mirenii,dacă ar crede cu adevărat în Rai și Iad și nu ca la ceva abstract,ar renunța la a mai lua parte la slujbele unde se pomenesc mai marii Biserici iar atunci preoții ar fi pusi pe gânduri și cu siguranță mulți din ei ar alege cealaltă cale,calea Adevărului;este singura ce ți dă o șansă de a L cunoaște cu adevărat pe Tatăl Ceresc,adică viața veșnică

    1. Am citit!
      MI-A UMPLUT INIMA DE BUCURIE!
      Încă o dovadă că papistașul ăsta travestit…cu barba rasă și tuns scurt pe ceafă l-a coborât de pe piedestal Dumnezeu, ca să-și vadă lungul nasului, tov.prodecan!

      Minunată povestire…m-a UNS LA INIMĂ!
      N-ar fi rău s-o citească TOATĂ LUMEA…mai ales cei care zic că nu s-a întâmplat nimic în Creta, acoperind mizeria ecumenistă sub preș…crezând că se mai împărtășescu cu Taine, etc, etc…

      1. Din pacate voi il vedeti pe Dumnezeu ca pe unul razbunator (probabil dupa sufletul vostru), care bate si pedepseste ca sa-si vada oamenii ”lungul nasului”, numai ca Dumnezeul nostru este un Dumnezeu al iubirii, care nu vrea ” moarte. păcătosului, ci ca păcătosul să se întoarcă de la calea sa şi să fie viu.” (Iezechiel 33, 33) El ii mustra si ii pedepseste tocmai pe aceia pe care ii iubeste (”Eu pe câţi îi iubesc îi mustru şi îi pedepsesc”, Apocalipsa3, 19), iar pe ceilalti ii lasa sa mearga in calea lor rea.

        Ar trebui sa ne smerim, inseamna ca acest preot are mare trecere la Dumnezeu si multe fapte bune, de a ales Dumnezeu sa fie smerit TOCMAI CAND a marturisit adevarul. Aceste lucruri se intampla pentru cununi si acoperirea pacatelor/ erorilor si pentru deschiderea mintii. Pedepsele asupra pacatosilor sunt cumplite, iar irecuperabilii de cele mai multe ori mor in pacat.

        Si mai adaug ceva – si sunt sigur ca pentru aceste ultime cuvinte veti ignora tot ce am scris mai sus: ”papistas travestit” – cum poti vorbi asa (si aici e mai decent ca in alte parti), n-ai voie sa vorbesti asa cu nimeni, nici chiar cu un eretic – ceea ce parintele nu cred ca e. Mustrarea Parintilor nu era asa, ci doar fata de paganii satanizati, care facea ce faceau din rea vointa, dar fata de fratii cazuti din credinta, niciodata nu s-a vorbit asa. ”Dacă cineva este foarte simplu şi nu pricepe anumite lucruri şi nu stăruie în poziţiile sale greşite din îngâmfare, încăpăţânare etc., ci din simplitate, unul ca acesta este cu putinţă să aibă mult har. Judecăţile lui Dumnezeu sunt neajunse. Au existat cazuri când şi oameni înţelepţi ai Bisericii au căzut în înşelare. Dar Dumnezeu, căutând la inimă şi nu la faţă, nu i-a socotit pe unii ca aceştia nevrednici de bunăvoinţa Sa. Sfântul Grigorie, episcopul Hyssei, nu a fost fără greşeli dogmatice, şi totuşi este sfânt şi Părinte al Bisericii. Şi dumnezeiescul Dionisie al Alexandriei, teologhisind despre Fiul, nu s-a exprimat cu exactitate dogmatică, pentru care pricină a dat, fără să vrea, multe argumente arienilor, care îl socoteau de-al lor. De aceea, Marele Atanasie a fost nevoit să scrie o întreagă lucrare despre Sfântul Dionisie pentru a-i dezvinovăţi expresiile dogmatice stângace.”(Arhim. Epifanie Teodoropulos – Cele doua extreme: ecumenismul si stilismul)

        Parintii alaturau mustrarea cu intelepciunea, iar intelepciunea cu blandetea. Ei mustrau drept, nu nedrept (paganeste), dumnezeieste si nu lumeste.

        Cei mai multi vorbesc dupa ureche, n-au citit integral Pidalionul, Vietile Sfintilor, Patericul, o minima istorie bisericeasca – nu mai zic de Filocalii – unii nici macar Scriptura n-au citit-o cap coada, ci doar fragmentele si franturi care li s-au pus in fata pe internet. Ei cred ca se mantuiesc injurand ecumenisti si vanand potentiali ecumensti. Bineinteles ca suntem impotriva ecumenismului, dar suntem impotriva IN MOD ORTODOX, nu sectar sau paganesc sau talmudist.

        Iar in multe cometarii am vazut expusa – de cele mai indarjite ”aparatoare” ale credintei si ”luptatoare” antiecumeniste, nici mai mult, nici mai putin – in cea mai pura forma, EREZIA FEMINISMULUI (sunt comentarii care 95% la suta parca sunte desprinse din manualele lor ideologice – pentru cei care au studiat fenomenul).

        Pot sa va dau mii de exemple si de erori teologice imense: Tertulian a murit eretic (montanism). Cu toate acestea, Sfinții Părinți (Duhul Sfânt) spun că Biserica la iertat. Despre Origen sau Evagrie Ponticul nu spun același lucru, chiar au fost anatemizați. De ce oare? Sfinții Părinți înșiși știu!

        La fel Cu Fericitul Augustin – , Fericitul Ieronim sau Mitropolitul Mitrofan din Rusia – teoria răscumpărării (și sunt foarte mulți), care au fost „in mod vadit si smintitor! contrar dogmelor” – Biserica prin hotărârile Sfinților Părinți i-a iertat, iar pe unii îi cinstește. Pe când pe alții, pentru erori la fel sau puțin de grave, i-a anatemizat. Oare de ce? Nu știu, este o taină! Tot ce știm este că cei care au dat aceste judecăți erau trâmbițe ale Duhului Sfânt.

        ”Vrei să afli şi un alt caz minunat de iconomie pe care îl citează Sfântul Atanasie cel Mare în epistola sa către Rufinian? Ascultă şi te înfricoşează de nespusa îndelungă răbdare şi îngăduinţă a ei. După încetarea silniciei ariene s-au întrunit multe sinoade de episcopi ortodocşi, înaintea acestora s-au prezentat episcopi şi clerici acuzaţi, care mai înainte se alipiseră de erezia lui Arie. Unii dintre ei şi-au dezvinovăţit purtarea zicând: „Noi nu am fost de acelaşi cuget cu Arie. Nu! Ci ne-am gândit că dacă vom sta împotrivă, vom fi surghiuniţi, iar pe scaunele noastre vor veni alţii, cu adevărat arieni, care ar fi adus nenorociri Bisericii. De aceea am hotărât să primim erezia şi să ne făţărnicim că şi noi cugetăm cele ale lui Arie,până ce se va depărta primejdia”. Cu adevărat, o uriaşă iconomie, iubite părinte Teodorite. Ascultă însă şi continuarea. Sinoadele, folosind iconomia, nu au dezaprobat această uriaşă iconomie. Iar acei episcopi care nu au fost conducători în erezie, ci numai au semnat o mărturisire eretică, nu numai că au fost primiţi iarăşi în sânul Bisericii, ci chiar au fost aşezaţi în episcopii. Unele ca acestea au săvârşit Sinoadele, părinte Teodorite.” (Arhim. Epifanie Teodoropulos – Cele doua extreme: ecumenismul si stilismul).”

        Multi se folosesc de lupta antiecumenista (care e buna) spre a-si varsa veninul si mizeria din suflet. Daca gresesti, ce faci? Stii ca ai canon ca daca ai nedreptatit prin mustrare un preot – pe fata sau intr-ascuns un preot, esti anatema? Iar daca ai alte pricini afara de erezie, esti anatema chiar daca ai dreptate (”că cel care bârfește, vorbește sau înfruntă un preot pe drept sau pe nedrept” scrie acolo). Nu ti-e frica? Nu te infricosezi? Nu te infraneaza gandul asta sa fii un pic mai ponderat? Chiar si atunci cand lucrurile sunt clare, nu poti sa spui: ”parinte, din iubire va spun, dar aici cred ca gresiti – erezie” – si argumentezi. Apoi il lasi in plata Domnului si tu mergi pe calea curata. Sfantului Maxim Marutisitorul i-au rupt degetele, l-au tras de barba si l-au chinuit, dar nu l-am auzit sa injure, sa vorbesca acid, ironic, cu doua intelesuri. Il vezi pe razboinicul dreptatii – Sfantul Arhanghel Mihail – atunci cand implineste dreptatea dumnezeiasca injurand ca in filmele americane?

        La un subiect duhovnicesc precum acesta https://ortodoxinfo.ro/2019/07/24/iertarea-si-impacarea-in-inchisoare-sau-cat-de-departea-suntem-de-orice-din-invatatura-ortodoxa-noi-teoreticienii-caldicei/ vizualizari putine, nu ne intereseaza…

        ”Încurci cumplit lucrurile, iubitule. Una este adoptarea de către Biserică, de dragul iconomiei, a unei oarecare învăţături străine şi includerea ei în dogmele Bisericii ca adevăr şi cu totul altceva este îngăduinţa arătată faţă de persoane rău slăvitoare şi care învaţă învăţături străine. Primul lucru este de neconceput şi niciodată nu s-a petrecut şi nici nu se va petrece, pentru că Biserica este „stâlp şi temelie a adevărului”, nu vistierie de rătăciri şi de erezii. Al doilea lucru însă, adică îngăduinţa arătată faţă de persoane rău slăvitoare, s-a făcut de multe ori. Întrebi de unde am cules informaţia? Din Istoria Bisericească, prea iubitule. Cerceteaz-o cu atenţie şi vei vedea dacă Biserica cunoaşte sau nu „perioade de aşteptare”. Sunt în afara adevărului cele scrise în epistola mea că Biserica, folosind iconomia, i-a suferit veacuri întregi pe rău slăvitorii latini? Au existat chiar cazuri în care îngăduinţa nu a fost temporară, ci permanentă. Biserica, părinte Teodorite, este împărăţia harului, nu tribunal corecţional, nici Curte marţială. Ca atare, ea priveşte foarte departe şi cercetează mulţi factori înainte de a hotărî. Vrei un exemplu? Nu ştii cazul Fericitului Augustin? Învăţătura lui despre „predestinaţia absolută” este pe de-a-ntregul rău slăvitoare, iar aceasta nu este singura lui greşeală. Şi cu toate acestea Biserica, luând în considerare mulţi factori, niciodată nu l-a condamnat, deşi au trecut de atunci cincisprezece veacuri. Dacă ai fi trăit atunci şi ai fi văzut îngăduinţa Bisericii faţă de învăţăturile greşite ale lui Augustin, ai fi renegat-o şi ai fi ieşit din ea. Astăzi vei găsi şi vei înşira multe îndreptăţiri pentru această poziţie a Bisericii, DAR SA FI TRAIT ATUNCI…” (Arhim. Epifanie Teodoropulos – Cele doua extreme: ecumenismul si stilismul)

        PS: daca vor ingadui cei care asuda cu truda la acest site (administratorii), acest comentariu il voi reposta si alta data, diferitelor persoane care ulterior vor folosi expresii ca ”papistașul ăsta travestit”, ”ciocu mic”, ”derbedeu misogin”, ”te-a bătut la cur”, ”impotent”, ”cretin”, ”imputit” (si altele, mult mai urate si provocatoare, toate citate din comentarii anterioare).

        PS 2: Iar cine vrea sa comenteze ce s-a scris aici, sa scrie pe ideea esentiala – mai ales pe tema citatelor prezentate, nu sa scoata nu stiu ce vorba din context ca sectarii.

        1. Iar n-ai reușit să-ți bați nevasta și te reverși pe-aici?
          Cred că DOARE tare ceea ce citești!
          Ai vrea să ai ultimul cuvânt, Pașă!
          Nu-ți citesc cearșeaful cât ditamai turbanul ce-ți acoperă capul !
          Poate ți-l întinde Răducă și vă consolați unul pe umărul celălalt, ce zici?

          1. Cum poti sa vorbesti asa cu mine, cu oricine?!?! – ”n-ai reușit să-ți bați nevasta și te reverși pe-aici?” Nici nu ma cunosti!

            Ce legatura are apararea credintei cu jicnirile personale?!

            Nu esti consecventa nici macar cu propriile cuvinte: ”O discuție în contradictoriu NU trebuie să sune a amenințare, să fie considerată un atac la persoană, dusă în derizoriu sau luată la mișto!” – exact asta faci.

            Comentariul nu era pentru tine, nici pentru mine, ci de dragul Adevarului, pentru cei care s-ar putea sminti de cuvintele tale, cine trebuie sa-l citeasca (daca trebuie), il va citi. Ca nu citesti e pierderea ta, sunt cuvinte de mare insemnatate pentru perioada noastra, scrise de un mare cuvios si marturisitor grec contemporan – Arhim. Epifanie Teodoropulos.

            Nu-mi vine sa cred si mi-e greu sa inteleg cum poti vorbi asa cu orice om… nu e bine…

        2. Îți răspund AICI, TRUFAȘULE!
          Dacă nu reușești să te vezi în oglindă, asta primești!
          Nu ți se pare că întinzi coarda?
          CINE TE CREZI?
          Te băgasem în seamă ca să începi să-mi înșiri aici postări ca la balamuc?
          Ce mă? Ești popă ecumenist?
          Ce cauți pe-aici?
          Să enervezi?
          Crezi că interesează pe cineva revărsările tale de citate?
          Am saci de cărți bisericești și TE BAT cu citate până îți sar pixelii calculatorului!
          Nu mă confunda cu coana Leana cu basma!

          1. Postez si citesc siteul asta de cand a aparut, inainte il citeam si pe blogul Saccsiv (de 10 ani), de cand a aparut cartea, pe care am citit-o chiar atunci. Cam asta caut pe-aici…

            Tu ai crezut ca postez ca m-ai bagat tu in seama? :)) sincer, m-ai facut sa rad copios (si nu o spun deloc ironic, chiar am ras cu pofta). Iar comenturile nu le-am scris pentru tine, ci pentru Adevar, sa nu se sminteasca altii de cele scrise de tine. Cred ca am libertatea asta. Intru rar, dar cand intru citesc tot ce s-a publicat de atunci si… pot confirma adminii.

            E greu sa iti stapanesti nervii, nu-i asa?

            ”Dacă nu reușești să te vezi în oglindă, asta primești!
            Nu ți se pare că întinzi coarda?
            CINE TE CREZI?” – dar tu cine te crezi? Esti investita de de Dumnezeu sa pedepsesti? De unde stii ca e gresit ce am scris mai sus, daca zici ca nici n-ai citit (”Nu-ți citesc cearșeaful”).

            ”Ce cauți pe-aici?” – frate Vasile (saccsiv), ai investit-o ca gardian al site-ului pe Magda?

            De postez, imi rezerv libertatea sa postez cand si unde socotesc eu de cuviinta.

            ”TE BAT cu citate” – asa-i ca simt nevoia sa bati in general, nu numai cu citate, si cu pumnii daca s-ar putea? Din pacate, atunci cand nu-ti convine ceva, chiar ai porniri papistase, inchizitionale. Oricum, ma indoiesc ca daca te aflai in fata mea, mi-ai fi vorbit la fel, nu numai mie, ci altora pe care i-ai jicnit in fel si chip, cu expresii foarte urate.

            Eu cred ca tu nu suporti o idee contrara in general, nu doar pe tema credintei – asa cred – indiferent de tema nu prea suporti tu sa te contrazica nimeni, mai ales un barbat! Si mai cred ca ori nu ai duhovnic, ori daca ai, nu-i arati ceea ce postezi. Daca ai, arata-i ultimele 10 posturi si intreaba-l la Spovedanie ce parere are.

            Dialogul cu tine inceteaza aici, chiar daca, ca om liber, voi mai posta comentarii – poate – sub emanatiile tale pline de ”duh” – dar nu pentru tine, ci, daca va fi cazul, de dragul adevarului.

            Tot ce spui si ce faci nu te desconsidera decat pe tine, dar, mai rau decat atat – din pacate – si asta chiar e un lucru grav si ma intristeaza adanc, desconsidera chiar lupta impotriva raului ecumenist si face rau celor care chiar se chinuie pe frontul asta intr-un mod smerit si ortodox, cu multe sacrificii, munca, post si rugaciune.

          1. Doamne ajuta!
            Multumesc de recomandare, n-am citit cuvantul, dar o voi face si revin.

          2. Pana atunci precizez doar atat: de faptul ca papistasii (vorbim de invatatura lor, nu de simplii ”credinciosi” care asa s-au nascut si care nu l-au cunoscut pe Hristos si care – la fel ca si paganii – care daca din fire fac cele drepte sunt la judecata lui Dumnezeu) sunt inceputul tuturor ereziilor contemporane si ca nici nu mai pot fi numiti crestini sunt pe deplin convins inca de cand am cunoscut credinta cea adevarata, singura – Ortodoxia.

          3. Am citit! Excelent cuvant, plin de adevar. Trebuie sa il salvez si sa il printez. Tot ce scrie acolo e si in cugetul meu.
            Daca veti citi cu atentie comentariul meu (acela lung) de mai sus, veti observa cu usurita ca impartasesc aceleasi idei.
            Bineinteles ca ”sinodul” de la Creta a fost o mare nelegiuire, bineinteles ca nu îngrădirea de erezie aduce tulburarea si bineinteles ca afirmatia – „persoane, grupuri, clerici, monahi, mireni, asociații și sinaxe nu au niciun drept și nicio autoritate să judece anume ce este erezia și să numească pe cineva eretic…” – este cea mai mare minciuna.

            Dar! Părinte Athanasie Mitilineul spune: „trebuie să avem trezvie. Și spunem aceasta pentru că nu știm ce se va întâmpla mâine. Vrăjmașul nu a intrat înăuntru pe ușă. Nu vorbesc numai despre erezii, ci despre… FOARTE MULTE.”

            Ma credeti ca cineva isi poate pierde ortodoxia tocmai luptand GRESIT cu ecumensimul?

            Pr. Prof. Gheorghe Metallinos spune foarte frumos in text: ”Asceza de una singură, oricât de aspră și de înaltă ar fi, nu mântuiește fără credința dreaptă – Ortodoxia, ci degenerează ușor în hinduism și guruism.” Dar si o lupta smintita, bazata pe ura poate degenera in anarhism si hula, nu credeti? Sunt nepomenitori care au ajuns la pacate impotriva Sfantului Duh, spunand ca nu mai este har in bisericile preotilor pomenitori.

            Nu trebuie sa fii sfant sa aperi ortodoxia – e de bun simt acest lucru si in plus e intarit de numeroase canoane – dar nici nu poti apara ortodoxia cu duh satanic. Poruncile din Scriptura sunt clare si nu se anuleaza in vreme de razboi. La fel indemnurile Sfintilor Parinti: ”fa-te bici” – nu inseamna sa spumegi, sa injuri, eventual sa sari si la bataia. Efectiv nu asa a facut Sfantul Maxim Marturisitorul si nici un alt Sfant: ”Fă ce vrei, pentru că eu am hotărât să INDUR ORICE și cu această hotărâre am făcut aceasta.” Si a indurat.

            Nu trebuie sa fii sfant sa aperi credinta, dar aceasta nu insamna ca in lupta pentru credinta se anuleaza alte reguli duhovnicesti. Sfantul Ioan Maximovici si Parintele Serafim Rose a profetit – cu multa durere – ca foarte multi luptatori antiecumenisti se vor infirbanta prea tare si isi vor pierde sufletele…

            Lupta-te, dar ai grija sa nu cazi, caci capete balaurului sunt multe, ecumenismul e doar unul dintre ele!
            Nu trebuie nimeni sa deznadajduiasca – sunt unii care vazut nedreptatile, inebunesc de manie – si ce-au facut atunci? Alti, slabuti, saracutii, vad ca nu pot lupta pentru ca ii coplesesc patimile – se balbaie sau n-au curaj sau se pierd cu firea sau vad ca se manie/tulbura prea tare, cu toate ca in cugetul lor sunt profund impotriva nelegiuirii – si deznadajduiesc, cazand in tristete, lehamite, bautura – si ce-au facut? Sunt vremuri grele, dar ”inima infranta si smerita, Dumnezeu nu o va urgisi”. In fond, tot tavalugul asta care vine peste noi e din vina noastra – o spune clar Sfantul Nicodim Aghioritul – nici un duh nu poate cuceri lumea, decat atunci cand crestinatatea isi pierde vietuirea crestineasca.

            Marturisim de pe pozitia pe care suntem – dar CAND ni se cere zice Pr Arsenie Papacioc si Pr Adrian Fageteanu – dar daca nu vom avea agonisit si Sfantul Duh, chiar stiind toate si fiind convinsi de adevar, vom cadea – spune Pr Arsenie Muscalu.

            Si cum am mai spus: Preocuparea nu e sa sa te delimitezi/ sa iesi din ceva, ci sa ramai in Biserica. Asta a fost calea Sfantului Maxim Marturisitorul. „Biserica” cu cat va apostazia mai mult, cu atat ea insasi se va delimita de adevaratii credinciosi si chiar ii va expulza – nici o grija! Tu stai acolo unde esti, dar drept in credinta si fapte – si n-ai de ce sa-ti faci griji. Iar pomenirea sau nepomenirea sunt chestiuni abstracte, mai putin importante sau deslusite pentru (marea majoritate a) mireni(lor). Tu unde vezi ca se propovaduieste ecumenismul sau ortodoxie stricata, nu te mai duci – e de-ajuns. Asta a facut si Sfantul Maxim. Ca tu daca stai in Adevar, esti un ghimpe. Asta a spus si sfantul: ”Fă ce vrei, pentru că eu am hotărât să îndur orice și cu această hotărâre am făcut aceasta.” Un exemplu de nepomenitor care după ceea ce știu eu din scrierile Sfinților ține calea e Pr Iulian de la Prodromu – nu pomenește, dar frecventează slujbele – vă spun sigur! Și nu că așa cred, ci că așa știu. La fel este un ieromonah de pe lângă Cozia, căruia pentru nepomenire i-au „luat” preoția, a rămas simplu monah și care a spus: „NU părăsesc mănăstirea, dar nici nu pomenesc. Rămân simplu monah, fac ascultările mănăstirii, merg la slujbe, dar nu pomenesc.”

            Sa stiti, acestea nu sunt parerile mele, ci asa le-am vazut in cuvintele Sfintilor si in istoria bisericeasca.

            Imi cer scuze, sunt obosit la ora asta si am lungit cuvantul, dar va rog, cititi cu atentie si comentariul meu de mai sus (cel lung), acolo am citat.

            Va multumesc mult de recomandarea textului, mi-a bucurat mult sufletul. Dumnezeu sa va rasplateasca!

        3. Faptul că intri de 10 pe blogul lui saccsiv, nu te face credibil sau mai cu moț față de cei care au intrat mai târziu decât tine…sesizezi iar superioritatea-ți infantil-aroga(n)tă?
          Îți răspund pentru că TU te-ai băgat în seamă cu mine, postând la comentariile mele, vrând să faci pe deșteptul și superiorul!
          Ți-am vorbit la modul ăsta…ca să înțelegi că așa pățești când bagi bățul prin gard provocând, fără să te fluierat nimeni ca să te cheme cu șiruri/cârnați de citate unde numai tu ai ”dreptate”, numai ceea ce-ai citit tu tu este demn de citit/luat în seamă….te domină mândria, fățăria împreună cu prostia, pentru că ai atâtea fițe în cap, încât nici nu poți să pășești!
          N-ai răspuns dacă ești popă ecumenist sau în ce calitate ți se ”spovedeau” ăia din pușcărie.
          Mă bucur că te descoperi, din moment ce te-am făcut să-ți dezvălui atitudinea cvasi-schizofrenică – te-am făcut să râzi cu poftă, apoi te-am întristat…
          Deci, pe viitor dacă nu vrei astfel de atitudini, nu te mai băga aiurea-n seamă!
          Și nu mai găsi tot felul de scuze prodecanului care pățește ceea ce pățește; așa consideră Dumnezeu smerindu-l pentru păcatul ecumenismului, dar și felului în care arată: ca Ionuț Dolănescu cântând ”M-am născut lângă Carpați…”, nu ca preot!
          Mi-am exprimat părerea în privința lui: nu contest știința lui de carte, nici ceea ce a spus la radio, doar în privința violului luându-o pe arătură!
          Iar faptul că s-a luat de Ștefan – cel din povestire – cu atâta răutate, încrâncenare, pro-ecumenismul lui este fățiș, asumat ceea ce nu are nicio scuză în fața nimănui, cu atât mai mult în fața Lui Dumnezeu!
          P.S. Reține, trufașule – tu te-ai băgat în seamă cu mine, NU eu pe tine!
          Iar în privința ne-suportării contrazicerii din partea vreunui bărbat, te înșeli! Dacă ai observat, citez, urmăresc, ascult NUMAI bărbați! 
          Numai la cei ca tine, misogini, plini de ei, auto-suficienți…fac alergie!

  11. „cel care îi primește pe Apostoli, pe profeți și pe învățători, pe Dumnezeu Îl primește; iar cel care îi primește pe falșii apostoli, pe falșii profeți și pe falși învățători[eretici], pe diavolul îl primește. Iar cel care îi pune alături pe Sfinți cu ereticii cei necurați și întinați[si sfintenia cu necuratia celui rau] cu siguranță pe Dumnezeu l-au pus alături de diavolul” (Sfântul Maxim Mărturisitorul )

    Acestia cazand in erezie slujesc diavolului, va mai mirati de faptele lor. Si mai mari grozavii se vor petrece, cei care s-au intunecat prin erezie vor deveni si mai intunecati, iar faptele lor vor fi pe masura:„oamenii răi şi amăgitori vor merge spre tot mai rău, rătăcind pe alţii şi rătăciţi fiind ei înşişi” (II Tim. 3, 13) ; „Cine e nedrept, să nedreptăţească înainte. Cine e spurcat, să se spurce încă” (Apoc. 22, 11)

    „cei care sunteți fii adevărați ai Bisericii Ortodoxe Universale să vă feriți cât mai repede de supunerea latină[ecumenistilor], nicio vreo binecuvântare din mâinile acestora să nu primiți, dacă se va întâmpla. Căci este mai bine în casele voastre să vă rugați singuri decât să vă adunați în biserici cu latino-cugetătorii[ereticii ecumenisti]” (Sfântul Gherman )

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button